محصولات برتر

لذت دوچندان کوهپیمایی با عصای کوهنوردی | با 5 مدل برتر بازار آشنا شوید

اگر اهل طبیعت‌گردی و کوهنوردی باشید، حتما می‌دانید که عبور از بعضی موانع بدون داشتن یک وسیله کمکی مثل چوب یا عصا، بسیار دشوار است. سالمندان حتی در این شرایط وضعیت سخت‌تری هم دارند. در این شرایط، احتمالا هیچ چیز به اندازه یک عصا یا باتوم کوهنوردی مناسب شما نخواهد بود. اما عصای کوهنوردی چیست و چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

باتوم کوهنوردی یکی از کاربردی‌ترین وسایل برای افرادی‌ست که می‌خواهند در دل طبیعت، به‌آسانی از مسیرهای سخت عبور کنند. این وسایل انواع بسیار متفاوتی دارند و بر حسب قیمت، جنس و ویژگی‌های آنها نیز متنوع است. وظیفه اصلی عصای کوهنوردی، انتقال بار فشار از کمر و زانو به عصا و دستان است تا در مسیرهای طولانی‌تر، کمتر خسته شوید.

انواع باتوم کوهنوردی

به صورت کلی، دو نوع باتوم کوهنوردی داریم: تکی و جفت.

باتوم کوهنوردی تکی معمولا قابلیت تنظیم ارتفاع را دارند و بیشتر مناسب مسیرهای کوتاه یا ساده‌تر هستند. استفاده از این وسایل در عبور از مسیرهای سخت‌تر یا صعود از قله نیز تا حد زیادی به کاهش فشار روی زانو و کمر کمک می‌کند.

باتوم های جفت، فقط به صورت دوتایی فروخته می‌شوند و باید از آنها به صورت تناوبی یا یکی‌درمیان استفاده کرد. در مسیرهای سخت مانند عبور از سربالایی‌ها یا زمانی که بار زیادی را با خود حمل می‌کنید، نقش باتوم های دوتایی بسیار پررنگ می‌شود چرا که می‌توانند حجم زیادی از فشار را از زانو یا کمر روی باتوم‌ها منتقل کنند.

از لحاظ ساختار نیز باتوم های کوهنوردی چندین مدل مختلف قابل تنظیم، ثابت و بسیار سبک دارند که در ادامه در مورد آنها صحبت خواهیم کرد.

جنس باتوم کوهنوردی

جنس عصاهای کوهنوردی بسته به برند و قیمتی که دارند، بسیار متفاوت است. سازندگان معمولا از آلومینیوم برای تولید پایه باتوم های کوهپیمایی استفاده می‌کنند. وزن این عصاها معمولا بین 500 تا 600 گرم بوده و علاوه بر مقاومت بالا، قیمت مناسبی هم دارند. البته اگر در آلومینیوم مرغوب در ساخت عصا استفاده نشده باشد، ممکن است در سرپایینی‌ها و مکان‌هایی که فشار بیشتر است، عصا خم شود!

با بهترین باتری خودرو بازار آشنا شوید + معرفی 5 مدل برتر

عصاهای کامپوزیتی یا کربنی، وزنی پایین (معمولا کمتر از 500 گرم) و قیمتی به‌مراتب بالاتر دارند و علی‌رغم راحتی زیاد، ممکن است در مسیرهای سخت‌تر دچار شکستگی شوند.

مدل‌های پلاستیکی معمولا ارزان‌ترین مدل‌ها هستند و با پرداخت مبلغی پایین می‌توان یکی از عصاهای کوهنوردی پلاستیکی را تهیه کرد.

هنگام خرید عصاهای کوه نوردی بهتر است به جنس سردسته آنها نیز توجه کنید. مدل‌هایی که سردسته آنها چوب‌پنبه ساخته شده، ضمن راحتی زیاد، مناسب افرادی است که دست‌شان زیاد عرق می‌کند. برای فصل زمستان، مدل‌های پلاستیکی با عدم جذب سرما بهترین گزینه هستند، اما انتخاب خوبی برای فصل تابستان نخواهند بود.

عصای کوهنوردی 2

مزایا و معایب باتوم کوهنوردی

اگرچه استفاده از عصا در حین کوهنوردی، شدیدا در کاهش خستگی موثر است، اما مهم‌ترین ویژگی این وسایل کاربردی زمانی حس می‌شود که همراه با وسایل یا کوله‌پشتی بخواهید از مسیرهای سربالایی یا سرپایینی عبور کنید.

عصاهای کوهنوردی در سراشیبی‌ها نیز به حفظ تعادل و کنترل سرعت کمک زیادی کرده و با کاهش فشار از روی بخش‌های مختلف بدن، باعث تنظیم ضربان قلب نیز می‌شوند. برخی عصاها حتی در انتهای خود، یک سیستم ضربه‌گیر مخصوص دارند که شوک و ضربه را دفع می‌کند.

اما عیب عصای کوهنوردی زمانی مشخص می‌شود که از آن به‌درستی استفاده نکنید. مثلا قرار دادن میله‌ها یا عصا با فاصله‌ای زیاد از بدن، شانس به هم خوردن تعادل را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. جهت نادرست در دست گرفتن عصا هم یکی از مسائل شایع میان کوهنوردان است؛ حرکتی که در طولانی‌مدت باعث آسیب شدید به مچ دست می‌شود. اگر در عبور از سربالایی، برای مدت زمان زیادی مچ دست و انگشتان شما بالاتر از آرنج قرار بگیرند، روی گردش خون اثر منفی گذاشته و باعث سر شدن انگشتان می‌شوند.

آشنایی با 5 مورد از برترین ذره بین های بازار + معرفی بهترین ذره بین حرفه ای

ویژگی های یک عصای کوهنوردی خوب

پیش از خرید باتوم کوهنوردی شاید بهتر باشد با ویژگی‌های عصاهای کوه نوردی خوب آشنا شویم.

قابلیت تنظیم ارتفاع

اکثر باتوم های کوهنوردی با هر قیمتی قابلیت تنظیم ارتفاع را دارند و معمولا طول آنها را بین 50 تا 160 سانتی‌متر می‌توان تنظیم کرد. این ویژگی در سرپایینی که لازم است طول عصا بیشتر باشد و در سربالایی کمتر، بسیار کاربردی خواهد بود.

برخی از این وسایل نیز به صورت ثابت تولید می‌شوند و به دلیل داشتن قطعات کمتر، وزن پایین‌تری هم دارند. اگر مسیر صعود شما معمولا یکسان است، می‌توانید عصایی ثابت و متناسب با آن را خریداری کنید؛ در غیر این صورت، مدل‌های قابل تنظیم گزینه مناسب‌تری هستند.

قابلیت تا شدن

این محصولات، در عین قابلیت تنظیم ارتفاع و جمع شدن در جهت عمودی، امکان تا شدن هم دارند و می‌توانند فضای بسیار کمی را در کوله پشتی شما اشغال کنند. همچنین هر زمان که به آنها نیاز داشته باشید، خیلی سریع باز می‌شوند.

بهترین عصای کوهنوردی

سیستم آنتی شوک

اگر در کوه‌پیمایی‌های قبلی خود دچار آسیب‌دیدگی شده‌اید، باتوم های کوهنوردی آنتی شوک گزینه‌ای عالی برای خرید هستند. این  عصاها یک فنر در بخش انتهایی خود دارند که فعال کردن آن می‌تواند در کاهش فشارهای احتمالی به مفاصل، کمک زیادی کند. عصای آنتی شوک کوهنوردی قیمتی به مراتب بالاتر از محصولات مشابه دارد.

دوربین داخلی

جالب است بدانید برخی عصاهای کوهنوردی، روی خود یک دوربین هم دارند که می‌تواند نقش مونوپاد را برای شما ایفا کند.

قفل باتوم کوهنوردی

فارغ از قابلیت های تنظیم ارتفاع و جمع شدن، اکثر عصاهای کوهنوردی دارای یک سیستم قفل داخلی هستند که استحکام و تعادل عصا هنگام استفاده را تضمین می‌کنند. بسته به نوع و قیمت عصا، ممکن است سیستم قفل به صورت یک کلید، یک اهرم چرخشی یا حتی ترکیبی از این دو باشد.

5 نمونه‌ی بهترین ماشین ریش تراش + راهنمای خرید

بهترین عصای کوهنوردی

در راهنمای خرید بهترین عصای کوهنوردی تلاش کردیم ضمن بیان ویژگی‌های یک باتوم خوب برای کوهنوردی، شما را با انواع این وسایل نیز آشنا کنیم.

اگر قصد خرید عصای کوهنوردی خارجی را دارید، بهتر است سراغ برندهای مانند اکسپوننت، بلک دایموند و مسترز بروید. برای افرادی که می‌خواهند یک باتوم کوهنوردی ایرانی را خریداری کنند، هفت گوهر بهترین گزینه است. در ادامه، برخی از مدل‌های پرفروش و محبوب بازار ایران را می‌توانید مشاهده کنید.

5- باتوم کوهنوردی اکسپوننت ABD-3-8512

باتوم کوهنوردی اکسپوننت ABD-3-8512

[button color=”primary” size=”big” link=”https://affstat.adro.co/click/e45bafad-2a6b-4653-aa26-1ec472d8ff4b” icon=”” target=”true” nofollow=”true”]مشاهده باتوم کوهنوردی اکسپوننت ABD-3-8512 در دیجی کالا[/button]

4- عصای کوهنوردی اتلی تک At-7075

باتوم کوهنوردی اتلی تک At-7075

[button color=”primary” size=”big” link=”https://affstat.adro.co/click/af82f024-14aa-4e45-8173-ae1e5a0a7eb4″ icon=”” target=”true” nofollow=”true”]مشاهده باتوم کوهنوردی اتلی تک At-7075 در دیجی کالا[/button]

3- باتوم کوهنوردی بلک دایموند Trail Explorer 3

باتوم کوهنوردی بلک دایموند Trail Explorer 3

[button color=”primary” size=”big” link=”https://affstat.adro.co/click/fca22290-9c0e-4b41-81fd-e30344f0c172″ icon=”” target=”true” nofollow=”true”]مشاهده باتوم کوهنوردی بلک دایموند Trail Explorer 3 در دیجی کالا[/button]

2- باتوم کوهنوردی مسترز af00286

باتوم کوهنوردی مسترز af00286

[button color=”primary” size=”big” link=”https://affstat.adro.co/click/0921faae-8796-434b-bedd-23e870eaa1e1″ icon=”” target=”true” nofollow=”true”]مشاهده باتوم کوهنوردی مسترز af00286 در دیجی کالا[/button]

1- باتوم کوهنوردی اسنوهاک STPS310

باتوم کوهنوردی اسنوهاک STPS310

[button color=”primary” size=”big” link=”https://affstat.adro.co/click/946e6e21-5012-4645-9910-ad518c51994a” icon=”” target=”true” nofollow=”true”]مشاهده باتوم کوهنوردی اسنوهاک STPS310 در دیجی کالا[/button]

5/5 (1 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا