رویداد ها

بزرگترین گردهمایی های مسالمت آمیز تاریخ | با 5 مورد از پرجمعیت ترین تجمع های دنیا آشنا شوید

بسته به شخصیت و روحیات شما، گردهمایی مردم در مکان‌های مختلف می‌تواند بسیار سرگرم‌کننده یا خسته‌کننده باشد. این مراسم‌ها به خودی خود بسیار جذاب هستند و دلیل شکل‌گیری آنها هم معمولا خیلی جالب است. به علاوه، همیشه انتهای چنین مراسم‌هایی شاهد تجمع عظیم افراد هستیم. اگر می‌خواهید با این رویدادها بیشتر آشنا شوید، همراه ما باشید تا ضمن معرفی بزرگ ترین گردهمایی دنیا، شما را با چند مورد از معروف‌ترین اجتماعات بشری آشنا کنیم.

مواردی که در این مقاله از تاپ فایو بست در ادامه بیان می‌کنیم، مربوط به 5 مورد از پرجمعیت ترین رخداد های تاریخ هستند. همچنین ملاک ما برای انتخاب این رویدادها، بیشترین تعداد افرادی است که در دوره‌ای خاص در چنین رویدادی حاضر بوده‌اند.

5- گردهمایی پاپ (Papal Gathering)

گردهمایی پاپ (Papal Gathering)

تعداد شرکت‌کنندگان: 6 میلیون نفر | مکان: مانیل | تاریخ: 2015 | دلیل: ملاقات مذهبی

لیست پرجمعیت ترین رخداد های تاریخ را با گردهمایی پاپ آغاز می‌کنیم؛ زمانی که در مانیل، پایتخت فیلیپین، 6 میلیون نفر در یک روز گرد هم آمدند تا پاپ فرانسیس برای عموم مردم سخنرانی کند. در آن روز، هوا بارانی بود و وضع مطلوبی نداشت، اما این موضوع مانع آمدن مردم فیلیپین نشد و همه با روشن کردن شمع در این روز تلاش کردند تا پیام صلح و دوستی پاپ فرانسیس را به همه دنیا برسانند. در این روز همچنان پاپ با پوشیدن یک لباس زرد رنگ روی لباس همیشگی خود، توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده بود.

آیا می‌دانستید؟

«رحمت و شفقت» بیس اصلی این رویداد در فیلیپین بود.

4- مراسم تشییع آیت الله خمینی (Funeral of Ayatollah Khomeini)

مراسم تشییع آیت الله خمینی (Funeral of Ayatollah Khomeini)

تعداد شرکت‌کنندگان: 10 میلیون نفر | مکان: تهران | تاریخ: 1989 | دلیل: فوت یک سیاستمدار

آیت‌الله خمینی یکی از چهره‌های سیاسی ایران و رهبر شیعیان بود که دوره تحصیل خود را در حوزه علمیه گذراند. این شخصیت محبوب که به اراده قوی و سخنان صریح در مورد سیاست شناخته می‌شد، بارها در مبارزه با شاه ایران و دیدگاه‌های غربی او دستگیر شد. خدمات او باعث محبوبیتش را بالا برد و همین موضوع نیز باعث شد تا مراسم خاکسپاری وی به یکی از بزرگ ترین گردهمایی دنیا تبدیل شود.

آیا می‌دانستید؟

کمی از پیش از فوتش، آیت‌الله خمینی به خاطر فتوا در مورد مرتد خواندن سلمان رشدی و دستور به قتلش به خاطر انتشار رمان «آیات شیطانی» شهرت بسیاری در جهان پیدا کرد.

3- مراسم تشییع سی.ان. آناندورای (Funeral of C. N. Annadurai)

مراسم تشییع سی.ان. آناندورای (Funeral of C. N. Annadurai)

تعداد شرکت‌کنندگان: 15 میلیون نفر | مکان: تامیل‌نادو | تاریخ: 4 فوریه 1969 | دلیل: فوت یک سیاستمدار

آناندورای، رهبر مردم دراویدی، یکی از محبوب‌ترین سیاستمداران هندی بود که مراسم خاکسپاری آن در سال 1969 میلادی به یکی از بزرگترین تجمعات تاریخ تبدیل شد. آناندورای که با عنوان “Anna” به معنی «برادر بزرگتر» نیز شناخته می‌شد، از نخستین اعضای احزاب دراویدی در تامیل نادو بود. او زندگی ساده‌ و شجاعانه‌ای داشت و سرانجام نیز به خاطر سرطان دهان از دنیا رفت؛ بیماری سختی که گفته می‌شد علت اصلی آن، عادت به استفاده زیاد از تنباکو بوده است.

آیا می‌دانستید؟

مراسم خاکسپاری آناندورای به خاطر حضور تعداد بسیار زیادی از مردم، در آن زمان موفق به ثبت رکورد گینس شد.

2- زیارت اربعین (Arbaein Pilgrimage)

زیارت اربعین (Arbaein Pilgrimage)

تعداد شرکت‌کنندگان: 27 میلیون نفر | مکان: کربلا | تاریخ: 2015 | دلیل: اجتماع مذهبی

زیارت اربعین در واقع یک مراسم پیاده‌روی طولانی و بزرگترین اجتماع انسانی مسلمانان است که هرساله در کشور عراق و از شهر نجف تا کربلا انجام می‌شود. این راهپیمایی کاملا داوطلبانه است؛ بر خلاف مراسم حج در شهر مکه در عربستان که مسلمین در صورت داشتن توان مالی، واجب است حداقل یک بار آن را انجام دهند.

عمده مردم حاضر در زیارت اربعین، از شهرهای مخلتف عراق مانند بغداد و همچنین کشور ایران هستند. مسلمانان بعد از طی کردن این مسیر طولانی، به زیارت مکان‌های مقدس و زیارت‌گاه‌های مختلف می‌روند. همچنین تعداد زیادی از مردم هم در تمام طول مسیر برای پذیرایی از افراد حاضر در جمعیت حضور دارند و بابت غذا، جای خواب، کمک‌های اولیه و حتی خدمات درمانی و دندان‌پزشکی، هیچ پولی از زائرین دریافت نمی‌کنند.

آیا می‌دانستید؟

این مراسم به منظور عزاداری برای امام حسین (ع)، نوه پیغمبر مسلمانان یعنی حضرت محمد (ص) انجام می‌شود؛ کسی که در کربلا به شهادت رسید.

1- کومبه میلا (kumba mela) : بزرگ ترین گردهمایی دنیا

کومبه میلا (kumba mela)

تعداد شرکت‌کنندگان: 50 میلیون نفر | مکان: الله‌آباد | تاریخ: 4 فوریه 2019 | دلیل: اجتماع مذهبی

بزرگ ترین گردهمایی دنیا جایی نیست جز در هند و شهر الله‌آباد به نام کومبه میلا؛ مراسمی که هر 3 سال یک‌بار انجام می‌شود بین 40 تا 150 میلیون نفر طی یک تا سه ماه در آن حضور پیدا می‌کنند. مردم هند با تکیه بر داستان‌های اساطیری خود معتقدند در این مکان، خدایان بر اهریمنان پیروز شده‌اند و از همین رو، این پیروزی را جشن می‌گیرند. مردم همچنین معتقدند با ورود به رودخانه مقدس و شستشوی خود، گناهان‌شان پاک می‌شود.

در مجموع، چهار مکان مقدس محل تجمع مردم است که مکان آن هر سه سال یک‌بار میان آنها عوض می‌شود. به علاوه، تعداد زیادی از مردم با ظاهر و سبک زندگی متفاوت را در این مکان می‌توان پیدا کرد.

آیا می‌دانستید؟

حتی راهبان هم در این مراسم حضور دارند و در برهه‌ای از زمان در سال 2013، جمعیت به اندازه‌ای زیاد شده بود که مقامات محلی در مورد بزرگترین تجمعات تاریخ اظهار نگرانی کرده بودند.

5/5 (3 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا