دستاورد های جمعی

بزرگ ترین اقتصاد های جهان در 2021 | با 5 کشور اقتصادی بزرگ دنیا آشنا شوید

جهان با سرعتی بسیار بالا به جلو حرکت می‌کند و اقتصاد به عنوان یکی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین علوم، نقشی بسیار مهم را در این پیشرفت دارد. موارد زیادی در تبدیل شدن به قوی ترین کشور اقتصادی دنیا نقش دارند که اقتصادهای برتر دنیا به خوبی از آنها آگاه هستند. در ادامه، ضمن معرفی برخی از این فاکتورها، شما را با بزرگ ترین اقتصاد های جهان در 2021 آشنا خواهیم کرد.

تولید ناخالص داخلی (GDP) بیانگر ارزش بازار پولی تمام محصولات و خدماتی است که یک کشور در طول دوره‌ای مشخص ایجاد می‌کند. GDP چشم‌انداز بسیار خوبی از وضعیت اقتصادی یک کشور را در اختیار کارشناسان قرار داده و میزان آن را می‌توان به کمک مقادیری مثل هزینه‌ها و مخارج، تولیدات و درآمدها محاسبه کرد.

اهمیت GDP جهانی

در علم اقتصاد، GDP جهانی را با اضافه کردن درآمد ناخالص ملی برای هر کشور در جهان محاسبه می‌کنند؛ در نتیجه، با اضافه شدن ارزش افزوده درآمدهای ناشی واردات، ارزش پول ناشی از صادرات نیز کاهش پیدا خواهد کرد. درآمد ناخلص داخلی یعنی GNI با GDP دو مفهوم کاملا جداگانه هستند چرا که GNI به‌نوعی نشانگر تاثیرات ناشی از تجارت جهانی و محلی نیز هست.

وقتی که درآمد ناخالص داخلی هر کشور در دنیا با یکدیگر جمع می‌شود، ارزش حجم کل صادرات و واردات در دنیا باید با یکدیگر برابر باشد.

مجموعا 193 کشور در اقتصاد کل دنیا اثرگذار هستند که در این میان، آمریکا با داشتن یکی از بزرگ ترین اقتصاد های جهان در 2021 بیشترین نقش را ایفا می‌کند.

مطابق با آمار منتشرشده توسط بانک جهانی، میزان اسمی GDP جهانی در سال 2017 برابر با 80683.79 میلیارد دلار بوده است. در سال 2018، این میزان به 84835.46 میلیارد دلار کاهش پیدا کرد و در سال 2019 نیز به 88081.13 میلیارد دلار رسید. در حقیقت در سال 2018، نرخ رشد GDP جهانی چیزی در حدود 3.6 درصد بوده است.

برای مقایسه میزان تولید ناخالص داخلی هر کشور در دنیا، ابتدا لازم است واحد پولی آنها به واحدی مشخص تبدیل شود. در حال حاضر، دو سیستم کلی برای تبدیل نرخ ارز وجود دارد: نرخ اسمی (nominal) و نرخ برابری قدرت خرید (PPP). در تخمین میزان GDP، هرکدام از این سیستم‌ها مزایای خود را دارند و برای دلایل متفاوتی استفاده می‌شوند.

برای مثال، شاخص اسمی GDP برای مقایسه میزان تولید ناخالص داخلی در شرایطی که حجم تولید بسیار بالا باشد، کاربردی است. مقدار اسمی GDP یک منطقه با استفاده از اطلاعات به‌روز در مورد قیمت‌های بازار و همچنین تغییراتی که در اثر تورم ایجاد شده، محاسبه می‌شود. با در نظر گرفتن نرخ تورم در محاسبات تولید ناخالص داخلی، شاخص اسمی GDP می‌تواند زمان‌هایی که قیم در یک اقتصاد افزایش پیدا می‌کند را نشان دهد. علاوه بر این، نرخ ناشی از افزایش قیمت در یک اقتصاد به عنوان یک فاکتور مهم در محاسبه شاخص اسمی GDP در نظر گرفته می‌شود.

مهم‌ترین ایراد شاخص اسمی این است که در محاسبات آن نمی‌تواند استانداردهای زندگی در یک کشور را نیز دخالت داد و این سیستم فقط روی عملکرد و میزان رشد اقتصادی تمرکز دارد. همچنین به صورت کلی، تولید ناخالص داخلی اسمی تحت تاثیر مواردی مانند نرخ تبدیل، تا حد زیادی می‌تواند در سال‌های مختلف، تفاوت داشته باشد.

در آن سو، از شاخص برابری قدرت خرید یا همان PPP برای اندازه‌گیری رشد اقتصادی و همچنین استانداردهای زندگی در یک کشور استفاده می‌شود؛ در نتیجه می‌توان آن را ابزاری کارآمد برای مقایسه قدرت اقتصادی کشورهای مختلف دنیا معرفی کرد. در این سیستم، از نرخ‌های تبدیل برای کشورهای مختلف استفاده شده و سپس با در نظر گرفتن مقدار مشخصی از پول، تعداد محصولات یا خدماتی که در یک کشور می‌توان دریافت کرد، با یکدیگر مقایسه می‌شود. برای مثال، با استفاده از شاخص PPP ممکن است ارزش یک خودرو در فرانسه با ارزش یک خودرو در ژاپن (بعد از استفاده از نرخ‌های تبدیل برای تبدیل ین به یورو یا برعکس) به منظور تحلیل تفاوت در میزان GDP و هزینه‌های زندگی بین این کشورها، مقایسه شود. نکته قابل توجه، ثبات نسبی شاخص برابری قدرت خرید طی سال‌های مختلف در یک کشور بوده و کمتر تحت تاثیر عواملی مانند نرخ تورم است.

همانند شاخص اسمی، شاخص PPP هم یک ضعف بزرگ دارد: این سیستم تفاوت‌های کیفی میان محصولات و خدماتی که در کشورهای مختلف دریافت می‌شود را در نظر نمی‌گیرد.

رتبه‌بندی کشورها بر اساس شاخص اسمی GDP

اما کدام کشورها بزرگترین اقتصاد در دنیا را دارند؟ لیست زیر بر اساس اطلاعاتی که صندوق بین‌المللی پول با استفاده از شاخص اسمی GDP منتشر کرده، تهیه شده است:

  1. آمریکا (تولید ناخالص داخلی: 20.49 تریلیون دلار)
  2. چین (تولید ناخالص داخلی: 13.4 تریلیون دلار)
  3. ژاپن: (تولید ناخالص داخلی: 4.97 تریلیون دلار
  4. آلمان: (تولید ناخالص داخلی: 4 تریلیون دلار)
  5. انگلستان: (تولید ناخالص داخلی: 2.83 تریلیون دلار)
  6. فرانسه: (تولید ناخالص داخلی: 2.78 تریلیون دلار)
  7. هند: (تولید ناخالص داخلی: 2.72 تریلیون دلار)
  8. ایتالیا: (تولید ناخالص داخلی: 2.07 تریلیون دلار)
  9. برزیل: (تولید ناخالص داخلی: 1.87 تریلیون دلار)
  10. کانادا: (تولید ناخالص داخلی: 1.71 تریلیون دلار)

بزرگ ترین اقتصاد های جهان در 2021

همان‌طور که در لیست بالا نیز اشاره کردیم، سه اقتصاد بزرگ دنیا با در نظر گرفتن شاخص اسمی GDP، به ترتیب آمریکا، چین و ژاپن هستند. رشد اقتصادی و رفاه تحت تاثیر فاکتورهای بسیار گسترده‌ای هستند؛ مانند سرمایه‌گذاری روی آموزش نیروی کار، خروجی تولید (که بر اساس سرمایه‌گذاری روی سرمایه فیزیکی تعیین می‌شود)، منابع طبیعی و کارآفرینی. اقتصاد کشورهایی مانند آمریکا، چین و ژاپن همگی ترکیبی عالی از این فاکتورها را دارند و همین موضوع نیز باعث شده تا در طول زمان به قوی‌ترین کشورهای اقتصادی در دنیا تبدیل شوند.

در ادامه، نکاهی دقیق‌تر به عملکرد اقتصادی 5 اقتصاد بزرگ دنیا خواهیم داشت.

5- هند

بزرگ ترین اقتصاد های جهان در 2021 - هند

هند با داشتن یکی دیگر از بزرگترین اقتصادهای جهان در 2021، حالا کشورهایی مانند انگلستان و فرانسه را کنار زده و به ژاپن نزدیک می‌شود. اگرچه شاخص برابری قدرت خرید هند معادل 10.51 تریلیون دلار تخمین زده می‌شود، اما کارشناسان از پایین آمدن نرخ رضد اقتصادی واقعی آن در آینده خبر داده‌اند.

مدیران و کارشناسان در حال توسعه شکل جدیدی از اقتصاد بازار آزاد در هند هستند تا رشد به بیشترین میزان برسد. تلاش برای آزادسازی اقتصادی در هند از اوایل دهه 1990 آغاز و شامل چیزهایی مانند حذف بسیاری از مقررات در فعالیت‌های صنعتی، کاهش کنترل روی تجارت خارجی و سرمایه‌گذاری و همچنین خصوصی‌سازی شرکت‌های ایالتی می‌شد. همین قانون‌گذاری‌ها نیز به دولت‌های هند کمک کرد تا رشد اقتصادی را شتاب دهند. بخش خدماتی هند با در بر گرفتن بیش از 60 درصد از اقتصاد این کشور و 28 درصد کل استخدامی‌ها، بیشترین نرخ رشد را در یک بخش خاص از اقتصاد در کل جهان دارد. تولید و کشاورزی هم از دیگر بخش‌های مهم در اقتصاد هند محسوب می‌شوند.

شرکت خوشه‌ای ریلاینس اینداستریز، شرکت نفت هند، شرکت نفت و گاز طبیعی، بانک مرکزی هند و بهارات پترولیوم به عنوان بزرگترین شرکت‌های هندی با تولید ناخالص داخلی بسیار زیاد شناخته می‌شوند.

4- آلمان

بزرگ ترین اقتصاد های جهان در 2021 - آلمان

آلمان با شاخص اسمی 4 تریلیون دلاری و شاخص 4.44 تریلیون دلاری PPP، به عنوان چهارمین اقتصاد برتر 2021 شناخته می‌شود. نیروی کار توانمند و تحصیل‌کرده، یکی از بزرگترین عوامل پیشرفت آلمان است و مطابق با آمار منتشرشده توسط صندوق بین‌المللی پول، آلمان 28 درصد اقتصاد کل اروپا را در اختیار دارد.

خودروسازی، تولید ماشین‌های صنعتی، تجهیزات خانگی و تولیدات مواد شیمیایی از اصلی‌ترین صنایع آلمان هستند. به دلیل وابستگی به صادرات کالاهای سرمایه‌ای، اقتصاد این کشور در سال 2008 و در خلال بحران مالی با یک عقب‌گرد قابل توجه همراه شد. در حال حاضر، اقتصاد آلمان را می‌توان در میانه چهارمین انقلاب صنعتی آن به خاطر عصر اینترنت و دیجیتال در نظر گرفت. «صنعت 4.0» واژه‌ای است که از آن برای این دگرگونی استفاده می‌شود؛ اتفاقی که شاهد به‌کارگیری هرچه بیشتر تکنولوژی، آی‌تی و فرآیندهای مرتبط در آن خواهیم بود.

فولکس واگن، دایملر، آلیانتس، بی ام و و زیمنس از اقتصادهای برتر دنیا و بزرگترین کمپانی‌های آلمانی هستند.

3- ژاپن

بزرگ ترین اقتصاد های جهان در 2021 - ژاپن

ژاپن با داشتن رتبه سوم بزرگ ترین اقتصاد های جهان در 2021 و تولید ناخالص دلاخلی 5.75 تریلیون دلاری بر اساس شاخص PPP، با اختلافی زیاد یک پله پایین‌تر از چین قرار می‌گیرد. اقتصاد این کشور تا حد زیادی تحت تاثیر اتفاقات بازار است؛ این یعنی مواردی مانند کسب‌وکارها، تولید و قیمت‌ها بر اساس تقاضای مصرف‌کنندگان و نه اقدامات دولتی تغییر می‌کند. اگرچه بحران اقتصادی سال 2008 ضربه بزرگی به اقتصاد این کشور و رشد آن زد، ولی انتظار می‌رود این کشور در آینده با سرعت بالاتری پیشرفت کند.

ژاپن بزرگترین تولیدکننده محصولات الکترونیکی در جهان است و قدرت اقتصادی آن نیز از همین زمینه در کنار صنعت خودروسازی قوی (به عنوان سومین تولیدکننده بزرگ خودرو در جهان) نشات می‌گیرد. در آینده، مشکلات زیادی پیش روی ژاپن هست که کارشناسان باید آنها را حل کنند؛ مثل کاهش جمعیت و همچنین تصاعدی بودن میزان بدهی.

تویوتا، هوندا، میتسوبیشی، ژاپن پست هولدینگز و نیپون تلگراف اند تلفن، بزرگترین کمپانی‌های ژاپنی هستند.

2- چین

بزرگ ترین اقتصاد های جهان در 2021 - چین

به عنوان یکی دیگر از بزرگ ترین اقتصاد های جهان در 2021 و کشوری که در رتبه دوم قرار می‌گیرد، نرخ رشد در چین بین سال‌های 1989 تا 2019 چیزی در حدود .52 درصد بوده است. اگرچه با در نظر گرفتن شاخص اسمی GDP، چین پشت سر آمریکا قرار می‌گیرد، اما اگر شاخص PPP را در نظر بگیریم، با عددی به بزرگی 27.31 تریلیون دلار، چین از آمریکا هم جلوتر قرار می‌گیرد. ارزش منابع طبیعی چین در حدود 23 تریلیون دلار تخمین زده شده است؛ منابعی که البته 90 درصد آنها شامل فلزات طبیعی و زغال‌سنگ می‌شود.

برنامه اصلاح اقتصادی در سال 1978، تاثیر بسزایی در پیشرفت این کشور داشته و باعث شده تا از آن زمان تا به امروز، نرخ رشد اقتصادی این کشور، سالانه چیزی بین 6 تا 9 درصد باشد. این برنامه اقتصادی روی ایجاد کسب‌وکارهای خصوصی و محلی، ساده‌سازی نرخ‌ها در قوانین ایالتی و همچنین سرمایه‌گذاری روی آموزش نیروی کار و خروجی صنعت تمرکز داشته است. یکی دیگر از موارد اثرگذار روی این رشد اقتصادی، بالا بودن میزان بهره‌وری کارگران بیان می‌شود.

شرکت پتروشیمی چین، استیت گرید کورپوریشن چین، شرکت ملی نفت چین، شرکت مهندسی ساخت‌وساز دولتی چین، پینگ ان و هواوی را می‌توان از بزرگترین شرکت‌ها با اقتصادهای برتر در چین معرفی کرد.

1- آمریکا : قدرتمندترین اقتصاد 2021

بزرگ ترین اقتصاد های جهان در 2021 - آمریکا

آمریکا صاحب بزرگترین اقتصاد دنیا از سال 1871 تا به امروز بوده است. در حال حاضر، شاخص اسمی GDP در این کشور برابر 21.44 تریلیون دلار است. به علاوه، شاخص PPP آمریکا نیز همین میزان یعنی 21.44 تریلیون دلار تخمین زده می‌شود. افزون بر این، از نظر داشتن منابع طبیعی، آمریکا دومین کشور دنیا در دنیاست. در سال 2016، ارزش منابع طبیعی آمریکا چیزی در حدود 45 تریلیون دلار زده شد.

البته در کنار منابع طبیعی، فاکتورهای دیگر نیز به تقویت اقتصاد آمریکا و تبدیل شدن آن به بزرگترین کشور اقتصادی کمک کرده‌اند. یکی از این موارد، وجود جوامع متعدد با تفکرهای ارزشمندی است که کارآفرینی را حمایت و تشویق می‌کنند؛ اتفاقی که به نوآوری و نهایتا رشد اقتصادی منتهی می‌شود. از طرفی، رشد جمعیت در آمریکا به ایجاد تنوع در نیروی کار نیز کمک زیادی کرده است. آمریکا همچنین یکی از بزرگترین تولیدکنندگان صنایع در دنیا نیز محسوب می‌شود. علاوه بر موارد بالا، از دلار آمریکا به عنوان پول اصلی برای انجام معاملات در سطح جهانی استفاده می‌شود که این موضوع نیز تاثیر زیادی روی افزایش قدرت اقتصادی آن داشته است.

والمارت، آمازون، اپل، سی‌وی‌اس هلث، یونایتد هلث گروپ، برکشایر هاتاوی، مک کسون، امریسورس برگن، اکسان موبیل و آلفابت، از بزرگترین کمپانی‌هایی آمریکایی با نرخ تولید بسیار بالا هستند. اینها همچنین 10 شرکت بزرگ دنیا نیز محسوب می‌شوند.

4/5 (3 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا