بهترین ها

پنج مقصد محبوب توریست ها در سال 2021 | چه کشور هایی میزبان بیشترین توریست دنیا بوده اند؟

گردشگری یکی از پولسازترین صنایع در دنیاست و بسیاری از کشورها، بخش عمده‌ای از درآمد خود را از طریق جذب توریست تامین می‌کنند. البته طی چند سال اخیر، بیماری کرونا تاثیر زیادی روی این صنعت گذاشته است. اما آیا می‌دانید کشور های محبوب توریست ها در سال 2021 کدام کشورها بوده‌اند؟

در سال 2019، گردش مالی صنعت گردشگری چیزی در حدود 8.9 تریلیون دلار بود و علی‌رغم تمام موانعی که پاندمی کووید-19 بر سر راه این صنعت قرار داد، هم‌چنان انتظار می‌رود که جهش و پیشرفت در این حوزه ادامه داشته باشد.

از اهرام ثلاثه در مصر تا جنگل‌های بارانی برزیل و پیاده‌روهای جذاب در پاریس، هر کشوری در دنیا جاذبه‌های مخصوص به خود را داشته و می‌تواند گردشگران را از سراسر دنیا جذاب کند. اما کدام‌یک از این کشورها بیشترین تعداد گردشگر را دارند؟

کشور های محبوب توریست ها 3

اکثرا کشورهایی که بیشترین نرخ جذب توریست را دارند، در اروپا هستند؛ کشورهایی که با تاریخچه غنی، معماری جذاب و فرهنگ باشکوه خود، گردشگران را مجاب می‌کنند که آن کشورها را به عنوان مقصد اصلی خود برای سفر و گشت‌گذار انتخاب کنند. کشورهایی که در نزدیکی دریا هستند یا به نحوی با آب ارتباط دارند و علاوه بر سواحل زیبا، چشم‌اندازهای زیبایی را در مقابل گردشگران قرار می‌دهند هم محبوبیت زیادی دارند.

در تصویر زیر، لیست 10 کشوری که بیشترین تعداد توریست‌ها را دارند، آمده است:

کشور های محبوب توریست ها 2

در ادامه، در مورد برخی از این مقصدهای بسیار جذاب، صحبت خواهیم کرد.

کشور های محبوب توریست ها کدام است؟

گردشگری در فرانسه

فرانسه برای بیش از 30 سال محبوب ترین مقصد گردشگری در دنیا بوده است. در این کشور زیبا که تاریخچه و فرهنگی بسیار غنی دارد، جاذبه‌های بسیار زیبایی مانند برج ایفل، رستوران‌های زیاد و بسیار لاکچری در کلاس جهانی، موزه لوور، کاخ ورسای، کلیسای نوتردام، سواحل زیبای کوت دازور و البته دیزنی‌لند پاریس گرد هم آمده‌اند تا هر کسی برای سفر به اینجا ترغیب شود.

گردشگری در فرانسه

از ساختمان‌ها و عمارت‌های زیبا که بگذریم، طبیعت فرانسه نیز این کشور را به مقصدی عالی برای گردشگری تبدیل می‌کند و روستاها، کوه‌ها، دشت‌های سرسبز و قلعه‌های قدیمی، هرکدام روایت‌گر داستانی جذاب هستند. پایتخت فرانسه یعنی شهر پاریس با 38 میلیون گردشگر در سال 2019، در صدر جدول توریستی‌ترین شهرهای اروپا قرار می‌گیرد.

گردشگری در اسپانیا

اسپانیا هم یکی دیگر از کشور های محبوب توریست ها با مکان‌های دیدنی بسیار جذاب است. کلیسای ساگرادا فامیلیا و خیابان لارامبلا در کنار دیگر جاذبه‌های شهر بارسلون، موزه گوگنهایم در بیلبائو، قصر الحمرا و باغ های جنرالایف و بزرگترین آکواریوم اروپا یعنی اوشن گرافیک در والنسیا، تنها بخشی از جاذبه های دیدنی اسپانیا هستند.

گردشگری در اسپانیا

اگر اسپانیا به عنوان مقصد بعدی گردشگری خود انتخاب کردید، حتما به جزیره تنریف سفر کرده و از پارک ملی دل تیدی و آتش‌فشان باستانی ال تیدی نیز بازدید کنید.

گردشگری در انگلستان

پایتخت کشور انگلستان، لندن، با جاذبه‌های دیدنی متعددی مثل کلیسای وست مینستر، ساعت بیگ بن، کاخ زیبا باکینگهام و موزه بریتانیا که در آن می‌توان بسیاری از مجسمه‌ها و آثار باستانی قاهره را پیدا کرد، هرساله انتخاب اصلی بسیاری از گردشگران خوش‌ذوق از سراسر دنیاست که می‌‌خواهند با تاریخچه و تمدن این کشور، بیشتر آشنا شوند. جدای از لندن، در شهرهای دیگر این کشور مانند لیوورپول که محل تولد گروه‌های بزرگی مانند «بیتلز» بود، مکان‌های دیدنی زیادی مانند باغ‌های گیاه‌شناسی عجیب پروژه عدن هم پذیرای بسیاری از مهمان‌ها از سراسر دنیاست.

جدای از شهرهای اصلی، سه بخش دیگر هم زیرمجموعه این کشور هستند. اسکاتلند یکی از همین بخش‌ها با شهر بسیار زیبا ادینبرا (یا ادینبراگ) است. از دریاچه لخ نس و شهر اینورنس تا شهر سنت اندروز که در آن اولین باشگاه گلف جهان تاسیس شد، همگی بخشی کوچک از دیدنی های اسکاتلند هستند.

گردشگری در انگلستان

بخش دیگر، ولز و قلعه‌های تاریخی و بسیار زیبای آن است. عمارت‌های قدیمی و صحنه‌های چشم‌نوازی که در پایتخت ولز یعنی کاردیف وجود دارند، از جذاب‌ترین دیدنی های ولز هستند. بخش سوم، ایرلند شمالی است که سالانه گردشگران زیادی به آن سفر می‌کنند و از زیبایی‌های تمپل بار دوبلین در شب تا مسیر رودخانه و سواحل آنتریم و همچنین یکی از عجایب بسیار معروف و زیبای اروپا یعنی «گذرگاه غول پیکر» نهایت لذت را می‌برند. بی‌شک، انگلستان از شاخص‌ترین موارد در میان کشور های محبوب توریست ها محسوب می‌شود.

گردشگری در ترکیه

کشور مدیترانه‌ای ترکیه که در همسایگی ایران واقع شده، یکی از توریستی ترین مناطق جهان با شهرهای بسیار زیبا و جاذبه‌های دیدنی محسوب می‌شود. در اینجا در کنار عمارت‌های لاکچری و مدرن، فرهنگ غنی و تاریخچه‌ای پربار را در کنار یکدیگر می‌توان مشاهده کرد.

گردشگری در ترکیه

جاذبه های دیدنی مختلف ترکیه مانند مسجد حاجی صوفیه یا کاخ توپ کاپی در استانبول و شهر باستانی افسوس در جنوب غربی ترکیه و همچنین شهر بسیار زیبای کاپادوکیه، همگی از مکان‌هایی هستند که شما را متحیر خواهند کرد. جاذبه های طبیعی ترکیه مانند سواحل مشهور اولودنیز و پاتارا و خود خط ساحلی مدیترانه، همگی باعث شده تا سالانه افراد زیادی به این کشور سفر کنند.

گردشگری در تایلند : از کشور های محبوب توریست ها

تایلند، کشوری زیبا که در جنوب شرقی آسیا واقع شده، فضایی متفاوت را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد و ضمن یدک کشیدن لقب «سرزمین لبخندها» در آن می‌توان تفریحات مدرن زیادی را تجربه کرد. پایتخت تایلند یعنی بانکوک، سالانه میزبان بیش از 20 میلیون گردشگر از سراسر دنیاست.

البته این موضوع به معنی عدم وجود فرهنگ غنی نیست؛ کاخ بزرگ بانکوک، یکی از عمارت‌های بسیار زیبا و جذاب در این شهر است و در کنار مکان‌های دیدنی دیگری مانند سواحل ریلی، لانگ و مانکی، شهر باستانی آیوتایا، پارک ملی خائو سوک و همچنین پارک ملی خائو یای که در آن زندگی وحشی و حضور پستاندارانی مانند خرس‌ها و فیل‌ها را از نزدیک می‌توان دید، همگی جاذبه های کشور تایلند هستند.

گردشگری در تایلند

تاثیر کرونا بر صنعت گردشگری و توریسم

همه‌گیری ویروس کووید-19 در سال‌های 2020 تا 2021، تاثیر مخرب و بسیار زیادی روی صنعت گردشگری و توریسم در سراسر جهان گذشت و متاسفانه این رویه همچنان نیز ادامه دارد. مطابق با گزارشی که پیش‌تر «شورای جهانی سفر و گردشگری» منتشر کرده بود، همه‌گیری این ویروس، خسارتی معادل 4.5 تریلیون دلار را در سال 2020 به این صنعت وارد کرد؛ اتفاقی که در نتیجه آن، 62 میلیون شغل وابسته به این صنعت نیز از بین رفت.

اطلاعاتی که سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد (UNTWO) منتشر کرده نیز این موضوع را تایید می‌کند.

مطابق با گزارش‌ها، سفرهای توریستی در سال 2020 در مقایسه با 2019، تقریبا 74 درصد کاهش پیدا کرد تا شاهد یکی از بدترین رکوردها در زمینه کمترین میزان سفرهای گردشگری در دنیا باشیم. UNTWO حتی در گزارش خود به ضرر 1.3 تریلیون دلاری به این صنعت و خطر از دست رفتن 100 تا 120 میلیون موقعیت شغلی اشاره کرده است.

تاثیر کرونا بر گردشگری به‌خصوص در کشورهایی به چشم می‌خورد که بخش قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی آنها به گردشگری وابسته بوده است. مثلا کاهش سفر به شهر ماکائو چین طی این دوره باعث شد تا درآمدهای ناشی از گمبلینگ در مقایسه با دوره‌های قبلی تا 79.3 درصد کاهش پیدا کند؛ اتفاقی که در نهایت باعث شد تا میزان کل تولید ناخالص داخلی آن در مقایسه با سال قبلی، 43.1 درصد کاهش پیدا کند.

اگرچه در سال 2021 میلادی شاهد رشد نسبی این صنعت بودیم، اما هنوز با چیزی که در سال‌های قبلی وجود داشت، فاصله زیادی داریم. هرچند، گزارش‌هایی که پیشتر منتشر شد، بسیار امیدوارکننده بود و بسیاری انتظار داشتند تا این ارقام در اواخر 2021 یا اوایل 2022 به حالت قبلی خود برگردد. البته بسیاری از افراد به خاطر همه‌گیری ویروس کرونا نسبت به این موضوع خوش‌بین نیستند و معتقدند زودتر از سال 2023، نباید منتظر شکوفایی دوباره صنعت گردشگری باشیم.

مطابق با تصویری که در پایین ضمیمه شده، متوسط تعداد گردشگران در هر کشور برای سال 2021، حدودا 24 میلیون و 567 هزار و 346 نفر بوده است. ایران با میزبانی از 7 میلیون و 300 هزار گردشگر در سالی که گذشت، رتبه چهارم از آخر را دارد و فرانسه با جذب 89 میلیون و 400 هزار گردشگر، هم‌چنان در صدر لیست است. در ادامه می‌توانید آمار کشور های محبوب توریست ها را به تفکیک هر کشور مشاهده کنید:

کشور های محبوب توریست ها بر حسب آمار

5/5 (1 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا